Η αφίσα από την κινηματογραφική ταινία «Πρόγευμα στο Τίφανις» που σημάδεψε για πάντα την καριέρα της Όντρει Χέπμπορν στον θρυλικό ρόλο της Χόλι Γκολάιτλι.

Η Παροικιά τη δεκαετία του ‘50, εποχή που επισκέφθηκε την Πάρο ο Τρούμαν Καπότε.

ΤΡΟΥΜΑΝ ΚΑΠΟΤΕ

Κείμενο: Μάρω Βούλγαρη

Καρτ ποστάλ από την Πάρο


Τον Ιούνιο του μακρινού 1958 καταφθάνει στην Πάρο, στο ξενοδοχείο Μελτέμι, ο νεόκοπος τότε συγγραφέας Τρούμαν Καπότε. Είχε μόλις τελειώσει το μυθιστόρημά του «Πρόγευμα στο Τίφανις» κι αναζητούσε ένα διάλειμμα από τα ταραγμένα νερά της λογοτεχνικής σκηνής της Νέας Υόρκης. Σειρά τώρα στη ζωή του είχε ο ήλιος και το γαλάζιο Αιγαίο, τα πάρτι, το ποτό, η περιπέτεια και ο έρωτας.

Αγναντεύοντας το Αιγαίο από το δωμάτιο 15 του ξενοδοχείου Μελτέμι στην Παροικιά (εκεί που είναι το σημερινό Δημαρχείο) ο συγγραφέας που συνέδεσε το όνομά του με το «Εν Ψυχρώ», το εκδοτικό γεγονός της δεκαετίας του ‘60, περιγράφει: «Ποτέ κανένα μέρος δεν μας άρεσε περισσότερο. Απόλυτα όμορφο. Μόνο ήλιος, θάλασσα και ηρεμία. Ούτε ένας τουρίστας. Η πόλη είναι κάτασπρη -με μπλε αυλές και τοίχους καλυμμένους με αναρριχητικά φυτά, και αυλές που για σκεπή έχουν κληματαριές – σαν μια καθαρή, κοραλλένια Κάσμπα». Και πιο κάτω «Εδώ στα νησιά όλοι οι άντρες χορεύουν μαζί – δεν βλέπεις ποτέ γυναίκα στις ταβέρνες. Ολα είναι εντελώς αθώα».

Η Ελλάδα ήταν ένας σταθμός στη μεγάλη του περιπλάνηση που είχε ξεκινήσει ατμοπλοϊκώς από τη Νέα Υόρκη για να περάσει στην Τεργέστη αλλά που ενδιάμεσα θα σταματούσε στο λιμάνι της Λισσαβώνας, της Βαρκελώνης και της Πάτρας. Στο ταξίδι τον συνόδευε ο κατά δέκα χρόνια μεγαλύτερός του, επίσης συγγραφέας και σύντροφός του, Τζακ Ντάνφι.

Μαζί του έχει φέρει το μόλις διορθωμένο χειρόγραφο από το «Πρόγευμα στο Τίφανις». Αλλάζει ξανά και ξανά το όνομα της πρωταγωνίστριας, για να καταλήξει στο θρυλικό Χόλι Γκολάιτλι που σημάδεψε για πάντα την καριέρα της Όντρει Χέπμπορν.

Κατά την τετράμηνη διαμονή του στην Πάρο, ο νεαρός συγγραφέας έχει πυκνή αλληλογραφία. Έχει επίσης αναλάβει να γράψει τα σχόλια για το φωτογραφικό λεύκωμα “Observations” του Richard Avendon. Στο κομοδίνο του έχει τα βιβλία των δύο αγαπημένων του συγγραφέων, του Προυστ και του Τσάντλερ, ενώ από το ταχυδρομείο στέλνει δεκάδες καρτ ποστάλ.

«Είμαστε σ’ ένα αρκετά απόμερο και μοναχικό μέρος που διάλεξα για να περάσουμε το καλοκαίρι, γράφει στον φίλο του Μπένε Σερφ (δεν υπάρχουν καθόλου άλλοι ξένοι, κτλ.). Αλλά είναι πολύ όμορφα, κι ελπίζω να είναι καλό μέρος για να δουλέψει κανείς. Γιατί, μα τον Θεό, δεν υπάρχει και τίποτα άλλο να κάνεις». Ταυτόχρονα όμως έχει ξεκινήσει ήδη το “Answered Prayers” ένα ημιτελές μυθιστόρημα που δεν εκδόθηκε παρά μόνο μετά τον θάνατό του. Καποια στιγμή, τον Αύγουστο, καταφθάνει στο νησί κι ο Σέσιλ Μπίτον, στενός φίλος του Καπότε, πολεμικός φωτογράφος κατά τη διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, φωτογράφος μόδας της βρετανικής Vogue αλλά και επίσημος φωτογράφος της βρετανικής βασιλικής οικογένειας.

«Μένουμε σ’ ένα πολύ καθαρό και ευχάριστο ξενοδοχείο» του είχε γράψει ο Καπότε. «Είναι όλα πολύ άνετα. Κι αν έρθεις – αν; πρέπει να έρθεις – θα κάνουμε καλούς διακανονισμούς για σένα. Ναι, πρέπει να έρθεις. Είναι ένα τέλειο μέρος για να ξεκουραστείς και να δουλέψεις και να κολυμπήσεις και να κάνεις βόλτες».

Με την άφιξη του Σέσιλ Μπίτον η παρέα μεγαλώνει αλλά ο Τρούμαν μοιάζει να προτιμά την ξεκούραση από τα πάρτι. Κι ενώ οι φίλοι του διασκεδάζουν στα αυτοσχέδια πάρτι της “Αλώνας” – ένα μικρό ύψωμα δίπλα στο ξενοδοχείο γύρω από το ηλεκτρικό πικ απ, εκείνος παρακολουθεί μέσα από την αλληλογραφία του την πορεία που έχει το «Πρόγευμα στο Τίφανις». Η φίλη του Καρμέλ Σνόου απολύεται από το περιοδικό Bazaar, όπου επρόκειτο να δημοσιευθεί αρχικά, και το κείμενο που κρίνεται τολμηρό από τον νέο αρχισυντάκτη, μεταπωλείται και δημοσιεύεται τελικά στο Esquire.